بیم آپشن|نصب آپشن |دوربین 360 درجه خودرو|نصب رادار خودرو|دیلایت فابریک

نصب آپشن، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، سردکن صندلی، راداربین خطوط، دیلایت فابریک

بیم آپشن|نصب آپشن |دوربین 360 درجه خودرو|نصب رادار خودرو|دیلایت فابریک

نصب آپشن، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، سردکن صندلی، راداربین خطوط، دیلایت فابریک

دی لایت خودرو

دی لایت یا نور روز چیست؟


یکی از اصطلاحاتی که امروزه زیاد در خودروها می شنویم، اصطلاح دی لایت یا چراغ در روز روشن نام دارد که در اینجا در مورد دیلایت توضیح می دهیم.
دی‌لایت (Daylight)، ال‌ای‌دی روز یا روشنایی در روز یا چراغ در روز روشن نام دارد. در بسیاری از خودروهای جدید دی لایت به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خودرو عنوان می‌شود؛ اما دلیل نصب و تأکید بر چراغ‌های دی لایت چیست؟ آیا صرفاً جنبه زیبایی دارد یا برای آن کارایی بیشتری در نظر گرفته شده است؟
برای فهم کاربرد چراغ های دی لایت بهتر است کمی به عقب بازگردیم. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به علت شرایط خاص جوی و مه آلود بودن دائمی هوا روشن بودن چراغ های خودرو در بیشتر فصول سال اجباری است.

این قانون سابقه ای چند ده ساله دارد؛ اما طی تحقیقی در سال 2008 که توسط اداره امنیت ایالات متحده انجام شد به این نتیجه رسیدند که تعداد تصادفات خودروها با عابرین پیاده و دوچرخه سوارها رو به افزایش است.

این در حالی بود که در این کشور خبری از هوای مه آلود و شرایط خاص آب و هوایی نبود؛ بنابراین آنها چاره کار را در استفاده از دی لایت یا روشنایی در روز به منظور جلب توجه بیشتر عابران و دیگر رانندگان دیدند.
اهمیت این چراغ ها به حدی است که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی استفاده از این فناوری برای خودروسازان اجباری شده است.

این چراغ ها را نمی توان به طور طبیعی خاموش کرد (مگر با دست کاری در سیم کشی خودرو) و البته نیازی هم به این کار نیست چراکه مصرف برق آن ها به ویژه در نمونه های LED بسیار پایین است ضمن آنکه با توجه به روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی شود. در ایران با توجه به آنکه به طورکلی روزهای مه آلود در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد شاید نصب این سیستم ضرورتی نداشته باشد اما بررسی ها نشان می دهد در آب وهوای عادی هم این چراغ ها می توانند ریسک تصادف را کاهش دهند ضمن آنکه با توجه به وارداتی بودن این خودروها امکان تغییر در سیستم برقی آن ها وجود ندارد و لزومی هم به این کار نیست.


دی لایت ها همیشه روشن هستندخودرویی که از کارخانه مجهز به دی لایت باشد، با هر بار روشن کردن خودرو دی لایت آن نیز روشن می شود. بنابراین نمی توان این چراغ ها را بدون دستکاری خاموش کرد. در واقع فقط با دستکاری در سیستم برق خودرو است که می توان این چراغ ها را خاموش کرد. با توجه به اینکه دی لایت ها نوعی از چراغ های ال ای دی هستند و مصرف برق بسیار کمی دارند و با توجه به اینکه با روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی کنند، بنابراین نیازی نیست که سیستم برق خودرو دستکاری شود تا این چراغ ها خاموش بمانند. در واقع خودرویی که از کارخانه و به صورت ذاتی این آپشن را دارد، هیچ نیازی به خاموش شدن دی لایت ندارد. یادآوری می کنیم که دی‌لایت ها با تمام ویژگی‌ های خوبی که دارند، به نسبت سایر آپشن ‌های قابل خریداری برای خودرو قیمت بالایی ندارند.

گرچه استفاده از دی لایت در خودروهای داخلی مرسوم نیست و خودروسازان به دلایلی مختلف زیر بار استفاده از این تکنولوژی در خودروهای داخلی نمی روند، اما تجربه استفاده از دی لایت در سایر کشور ها ثابت کرده است که استفاده از این فناوری در کاهش تصادفات تاثیر دارد و می تواند آمار تصادفات جاده ای و در نهایت کدهای تخلف راننندگی را تغییر دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.