تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ از سال ۲۰۰۸ در بازار جهانی عرضه شد و تولید آن تا به امروز نیز در نسخههای متنوع ادامه دارد. در سال 2012 نمونه فیسلیفت پنجمین نسل از تویوتا لندکروزر نیز به بازار کشورمان راهیافت و عرضه آن تا سال 2015 نیز ادامه داشت.
نمونه اولیه لندکروز J200 در دو مدل ۶ و ۸ سیلندر در بازار ایران عرضه شد، ولی مدل فیسلیفت آن تنها با موتور ۶ سیلندر در بازار یافت میشود؛ البته در نسخه فیسلیفت، تویوتا بهینهسازیهایی را بر روی موتور لندکروزر انجام داد تا قدرت خروجی آن افزایش پیدا کند.
زیر کاپوت لندکروزر فیسلیفت، یک موتور ۴ لیتری V6 تنفس طبیعی دیده میشود که ۲۷۱ اسببخار قدرت و ۳۸۴ نیوتنمتر گشتاور دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت لندکروزر ۱۱ ثانیه است و میتواند به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. تویوتا لندکروز بهطور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳.۴ لیتر بنزین مصرف میکند.
اکنون چهل سال است که کمپانی خودروسازی تویوتا در ایران حضور دارد و توانسته است سهم بزرگی از بازار خودروهای شاسی بلند را در ایران تصاحب کند. دو مدل GXR و VXR از اتومبیل های لندکروز در ایران در عرضه میشوند. از لحاظ فنی باید گفت تویوتا لندکروز دارای موتور ۴۰۰ سی سی شش سیلندر و گیربکس پنج دنده اتوماتیک تیپ ترونیک است که می تواند ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند. به جهت استفاده از موتور ۴۰۰ سی سی مذکور در این اتومبیل، راننده می تواند پدال گاز را حداکثر تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت فشار دهد. در ادامه به توضیح نصب آپشن لندکروز می پردازیم.
ابتدا جستجو، تحقیق و کارشناسی میکنید. پس از مشخص شدن تصمیم نهایی اقدام به خرید خودرو مینمایید و درنهایت باید اقدام به نصب آپشن لندکروز و موردنیاز خود نمایید.
برای آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین گرامی با آپشن های تویوتا لندکروز ، در ادامه به برخی از مهمترین تجهیزات و امکانات این خودرو اشاره کردهایم:
وینچ اولین گزینه از آپشن های تویوتا لندکروز است که آن را بررسی میکنیم؛ وینچ یک قرقره برقی است که درون سپر جلو کار گذاشته میشود؛ این قرقره نیروی خود را از یک الکتروموتور دریافت میکند. هنگام گیرکردن خودرو در موقعیتهای مختلف نظیر گلولای یا چالههای عمیق، میتوان از وینچ استفاده کرد. وینچ کاربردهای زیادی دارد و به لندکروزر امکان امدادرسانی به سایر خودروها را نیز میدهد.
سالها سابقه دارد و بهترین خدمات نصب آپشن لندکروز را به مشتریان خود ارائه میدهد.
تویوتا لندکروزر به آپشن کول باکس نیز مجهز است. در خودروهای مجهز به کول باکس، باد کولر امکان ورود به کنسول مرکزی را دارد و با استفاده از آن میتوان مواد غذایی و نوشیدنیها را در این محفظه نسبتا سرد، نگهداری کرد. کول باکس را نباید با یخچال اشتباه گرفت چون دو سیستم کاملا متفاوت هستند. کول باکس نمیتواند سرمایی فراتر از سرمای کولر را فراهم کند، اما برای حفظ خنکی نوشیدنیها در سفر کفایت میکند.
تویوتا لندکروزر یک SUV تمامعیار است و بهعنوان یکی از سلاطین آفرود شناخته میشود. از اصلیترین ملزومات خودروهای آفرودی، میتوان به برخورداری از دنده کمکی اشاره کرد. لندکروزر نیز به این سیستم مجهز است و با استفاده از یک کلید چرخشی روی داشبورد، میتوان دنده کمکی این خودرو را در حالتهای H4 و L4 قرار داد.
با نگاه به پنل سمت چپ راننده در تویوتا لندکروزر متوجه وجود کلیدی برای قفلکردن دیفرانسیل عقب در این خودرو خواهید شد. با فعال کردن این کلید، در حقیقت دیفرانسیل عقب از یک دیفرانسیل باز به یک دیفرانسیل بسته (قفل) تبدیل میشود؛ به این معنی که نیرو بین چرخ چپ و راست محور عقب بهصورت مساوی تقسیم میشود. یک کلید دیگر نیز در لندکروزر دیده میشود که دیفرانسیل مرکزی خودرو را قفل میکند. با قفل شدن دیفرانسیل مرکزی، نیرو بین محورهای جلو و عقب بهصورت پنجاه پنجاه تقسیم میشود.
کلیدی با نام ECT PWR یا کلید قدرت، روی کنسول مرکزی و در کنار دستهدنده تویوتا لندکروزر دیده میشود. با فشردن این کلید، عملکرد گیربکس پنجدنده خودکار خودرو تغییر میکند و دندهها در دور موتور بالاتری تعویض میشوند.
مانند هر شاسیبلند دیگری، پشت فرمان تویوتا لندکروزر نیز فضای محدودی از بخش عقب خودرو در معرض دید راننده قرار دارد که باعث میشود پارک کردن این خودروی 5 متری، بدون استفاده از سیستمهای کمک پارک، عملی غیرممکن محسوب شود.
با استفاده از این سیستم، راننده میتواند سرعت ثابتی را برای خودرو تعریف کرده و بهراحتی پای خود را از روی پدال گاز بردارد. کروز کنترل بهمحض فشردن پدال ترمز خاموش میشود؛ البته با استفاده از همان اهرم نیز امکان خاموش کردن آن وجود دارد. لندکروزرهای موجود در بازار ایران فاقد سیستم کروز کنترل هوشمند هستند، اما در بازار جهانی این آپشن نیز برای لندکروزر عرضه شده است.
جمعبندی
تویوتا لندکروز در فولترین مدل خود نیز بهعنوان خودرویی پرآپشن شناخته نمیشود و در خوشبینانهترین حالت، امکاناتی بهاندازه کراساوورهای میانرده را ارائه میدهد.
یکی از اصطلاحاتی که امروزه زیاد در خودروها می شنویم، اصطلاح دی لایت یا چراغ در روز روشن نام دارد که در اینجا در مورد دیلایت توضیح می دهیم.
دیلایت (Daylight)، الایدی روز یا روشنایی در روز یا چراغ در روز روشن نام دارد. در بسیاری از خودروهای جدید دی لایت بهعنوان یکی از ویژگیهای خودرو عنوان میشود؛ اما دلیل نصب و تأکید بر چراغهای دی لایت چیست؟ آیا صرفاً جنبه زیبایی دارد یا برای آن کارایی بیشتری در نظر گرفته شده است؟
برای فهم کاربرد چراغ های دی لایت بهتر است کمی به عقب بازگردیم. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به علت شرایط خاص جوی و مه آلود بودن دائمی هوا روشن بودن چراغ های خودرو در بیشتر فصول سال اجباری است.
این قانون سابقه ای چند ده ساله دارد؛ اما طی تحقیقی در سال 2008 که توسط اداره امنیت ایالات متحده انجام شد به این نتیجه رسیدند که تعداد تصادفات خودروها با عابرین پیاده و دوچرخه سوارها رو به افزایش است.
این در حالی بود که در این کشور خبری از هوای مه آلود و شرایط خاص آب و هوایی نبود؛ بنابراین آنها چاره کار را در استفاده از دی لایت یا روشنایی در روز به منظور جلب توجه بیشتر عابران و دیگر رانندگان دیدند.
اهمیت این چراغ ها به حدی است که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی استفاده از این فناوری برای خودروسازان اجباری شده است.
این چراغ ها را نمی توان به طور طبیعی خاموش کرد (مگر با دست کاری در سیم کشی خودرو) و البته نیازی هم به این کار نیست چراکه مصرف برق آن ها به ویژه در نمونه های LED بسیار پایین است ضمن آنکه با توجه به روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی شود. در ایران با توجه به آنکه به طورکلی روزهای مه آلود در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد شاید نصب این سیستم ضرورتی نداشته باشد اما بررسی ها نشان می دهد در آب وهوای عادی هم این چراغ ها می توانند ریسک تصادف را کاهش دهند ضمن آنکه با توجه به وارداتی بودن این خودروها امکان تغییر در سیستم برقی آن ها وجود ندارد و لزومی هم به این کار نیست.
دی لایت ها همیشه روشن هستندخودرویی که از کارخانه مجهز به دی لایت باشد، با هر بار روشن کردن خودرو دی لایت آن نیز روشن می شود. بنابراین نمی توان این چراغ ها را بدون دستکاری خاموش کرد. در واقع فقط با دستکاری در سیستم برق خودرو است که می توان این چراغ ها را خاموش کرد. با توجه به اینکه دی لایت ها نوعی از چراغ های ال ای دی هستند و مصرف برق بسیار کمی دارند و با توجه به اینکه با روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی کنند، بنابراین نیازی نیست که سیستم برق خودرو دستکاری شود تا این چراغ ها خاموش بمانند. در واقع خودرویی که از کارخانه و به صورت ذاتی این آپشن را دارد، هیچ نیازی به خاموش شدن دی لایت ندارد. یادآوری می کنیم که دیلایت ها با تمام ویژگی های خوبی که دارند، به نسبت سایر آپشن های قابل خریداری برای خودرو قیمت بالایی ندارند.
گرچه استفاده از دی لایت در خودروهای داخلی مرسوم نیست و خودروسازان به دلایلی مختلف زیر بار استفاده از این تکنولوژی در خودروهای داخلی نمی روند، اما تجربه استفاده از دی لایت در سایر کشور ها ثابت کرده است که استفاده از این فناوری در کاهش تصادفات تاثیر دارد و می تواند آمار تصادفات جاده ای و در نهایت کدهای تخلف راننندگی را تغییر دهد.
در مورد دوربین 360 درجه خودرو بیشتر بدانیم. این سیستم جدید ، تکنولوژی دوربین های کمکی را که بیشتر در صنعت خودرو وجود داشت را به مرحله ای ارتقا داده. و قابلیت ها و امکانات جدیدی را در اختیار راننده قرار میدهد. بوسیله دوربین ها وسنسورهای موجود در این سیستم ، یک نرم افزار خاص اطلاعات بدست آمده از این حسگرها را پردازش میکند. یک نمای کامل و ۳۶۰ درجه از فضای اطراف خودرو را برای راننده به نمایش می گذارد. با استفاده از این قابلیت ، راننده توانایی بیشتری در کنترل خودرو بخصوص در فضاهای تنگ خواهد داشت.
سیستم دوربین فضای اطراف خودرو (Around View Monitor) از چهار دوربین مجزا مجهز شده اند ، استفاده می کند. این دوربین ها در جلو ، عقب و زیر آینه های جانبی تعبیه شده اند. اطلاعات را برای پردازش به یک کامپیوتر مرکزی ارسال می نمایند. این کامپیوتر مرکزی تصاویر را ارسال شده توسط این چهار دوربین را مورد بررسی قرار داده و به طور مجازی یک نمای ۳۶۰ درجه و کامل را بر روی صفحه نمایشگر خودرو به نمایش میگذارد.
این تصویر نهایی با دقت بالایی همراه بوده و به راننده امکان انجام مانورهایی سخت پارک کردن در فضای تنگ و کوچک را می دهد. در دنیای مدرن امروزی روزانه آپشن های زیادی برای خوردورها تولید و عرضه می شوند در این بین می توان به تولید و عرضه دوربین 360 درجه خودرو اشاره نمود .
این دوربین که تصویری 360 درجه از اطراف خود را به ما ارائه می دهند. دوربین 360 درجه کمی از دوربین های معمولی متفاوت ترند. چرا که قادر به این هستند که علاوه بر ثبت و ضبط رویدادها آن ها را به شکلی کاملا زنده به صاحب خودرو ابلاغ نمایند. این دوربین ها به سامانه تشخیص صدا مجهز هستند. می تواند با دستورات صوتی و بدون استفاده از دست آن را مشخص نمود.
سیستم دوربین فضای اطراف خودرو (Around View Monitor) از چهار دوربین مجزا مجهز شده اند ، استفاده می کند. این دوربین ها در جلو ، عقب و زیر آینه های جانبی تعبیه شده اند. اطلاعات را برای پردازش به یک کامپیوتر مرکزی ارسال می نمایند. این کامپیوتر مرکزی تصاویر را ارسال شده توسط این چهار دوربین را مورد بررسی قرار داده و به طور مجازی یک نمای ۳۶۰ درجه و کامل را بر روی صفحه نمایشگر خودرو به نمایش میگذارد. این تصویر نهایی با دقت بالایی همراه بوده و به راننده امکان انجام مانورهایی سخت پارک کردن در فضای تنگ و کوچک را می دهد.
مزایای دوربین 360 درجه خودرو:
دوربین 360 درجه خودرو قابلیت اتصال به شبکه های نسل چهارم ال تی ای را دارند. توجه داشته باشید که این دوربین نمایشگر 3اینچی دارد. می تواند ویدئوهای 360 درجه با کیفیت 4k را ضبط کند. نکته ای که در استفاده ازدوربین 360 درجه خودرو وجود دارد این است که شما می توانید اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و همچنین سرعت راننده را نیز به این تصاویر اضافه کنید.
سهولت در پارک خودرو بخصوص پارک دوبل امتیازی است که راننده با استفاده از دوربین 360 درجه خودرو از آن برخوردار می شود. مهمترین مزیت دوربین 360 درجه خودرو نیز این است که شما به راحتی می توانید خودروی خود را از راه دور مشاهده و ردیابی کنید. همچنین به راحتی می توانید آن را در یک پارکینگ بسیار شلوغ پیدا کنید و نگران گم شدن آن نباشید. توجه داشته باشید که این تصاویر را بر روی هدست واقعیت مجازی نیز ممکن است.